Skip to main content

Een belangrijke pijler binnen de Geestelijke Gezondheidszorg is ‘herstelgericht werken’. Patiënten nemen zelf de regie van hun herstel in handen en zorgverleners krijgen een nieuwe rol. Ze zijn niet langer experten die alles het beste weten, maar ondersteunen de patiënt en gaan met hem in overleg. Empowerment en geloof in de mogelijkheden van elke patiënt staan centraal.

Vormingsdagen
Om deze zorg op Acute Zorg 2A te realiseren, werden er vormingsdagen georganiseerd rond herstelgerichte zorg. Alle leden van het multidisciplinaire team werden opgeleid om met deze visie te werken. In samenwerking met de UCLL worden er 9 vormingsmomenten voor het team georganiseerd en 4 aftoetsmomenten met het kernteam, verspreid over 2017 en 2018. Startdatum was oktober 2017.  Ondertussen werd het vormingstraject voor de helft doorlopen… En met succes!

Lesgevers zijn zeer tevreden over het team van Acute Zorg 2A. Ze omschrijven het team als hardwerkende mensen, die zich tijdens de vorming ten volle inzetten en met de aangereikte lesinhoud aan de slag gaan. De lesgevers ervaren verbondenheid, openheid en reflectie. Het is een aangenaam team om mee te werken. Zelden zien ze een team dat zich op dergelijke positieve manier inzet tijdens vormingen.

Ook medewerkers geven aan de vorming op een positieve manier te ervaren. Daar waar er eerst de verwachting was dat er vooral kant-en-klare methodieken tijdens de vorming aan bod zouden komen, realiseren medewerkers zich nu dat herstelgerichte zorg eerder een attitude is, een manier van naar de patiënt kijken, een manier van omgaan met de patiënt, een manier van bejegening.

Hoewel het einde nog niet is bereikt en dit ook nooit bereikt wordt - bijleren kunnen we immers altijd - heeft het team een mooie progressie doorgemaakt. Het finaliseren van de infobrochure is hier een tastbaar voorbeeld van. Het werd een infobrochure die doordrongen is van de herstelgedachte, waar de patiënt centraal in staat.Iets dat zonder deze vorming niet tot stand was gekomen en waar we terecht trots op mogen zijn. Concluderend kunnen we stellen dat we met een tevreden gevoel terugblikken op het eerste deel van het vormingstraject en uitkijken naar het vervolg. Een vervolg dat verdere groei mogelijk maakt. Groei als team in het kader van kwaliteitsvolle patiëntenzorg. Zorg waarbij de patiënt als mens kan verder groeien en niet enkel ‘patiënt’ is.

Wat vonden de medewerkers zelf van de vorming?